Jeg har lige sendt nedenstående referat til bladet/foreningen : Musik og menneske.
Heinz Buddemeier 18.-21. oktober 2007.
Musikkens vilkår i nutidens medievirkelighed.
Referat frit efter hukommelsen som optakt til
Heinz Buddemeiers næste besøg 14.-16. november 2008.
Referent: Marianne Schønemann.
Der tages forbehold for evt. misforståelser. Det var første gang, jeg deltog.
I tiden, der er passeret, har jeg tænkt meget over indholdet samt min egen holdning i relation til mit udgangspunkt: Den antroposofisk medicinske diagnostik og terapi.
Musik kan anvendes som målrettet terapi, lige som speciel diæt kan anvendes som terapi.
I princippet kan alle former for kost anvendes terapeutisk, kan mon alle former for musik også anvendes terapeutisk?
Under visse omstændigheder kan junkfood ud fra bevidst kendskab anvendes terapeutisk, kan ”junkmusik” også? Kan new-age musik?
I princippet..ja. Alle former for ekstremer kan anvendes terapeutisk, men ikke uden risiko for alvorlige bivirkninger.
Konventionel medicin (allopatisk) er i sig selv en ekstrem form for terapi, som kan have fatale bivirkninger. Og dog er det den behandlingsform, som dominerer. På organismen virker den som den taktfaste ”junkmusik”.
Homøopatisk medicin er harmoniserende, at sammenligne med klassisk musik.
Det væsentlige er, at terapien anvendes ud fra et bevidst kendskab til, hvordan og hvor musikken virker på menneskets væsensled. Det har længe været kendt, at den klassiske musik kan anvendes terapeutisk. Harmoniserende virker den ud fra det rytmiske system.
Buddemeier bidrager til en øget bevidstgørelse af musikkens virkning på menneskets væsensled.
Jeg oplevede, at han også har inspireret de øvrige deltagere til indlæg, som jeg efter bedste evne vil forsøge at referere.
18.10.07 Aftenforedrag.
Jeg havde medbragt mine børn (24 og 14 år). Foredraget blev derfor simultan oversat af Niels Henrik Nielsen.
Computerspil og virtuelle verdener. Hvorledes opstår fascinationen? Hvad er konsekvenserne?
Buddemeier startede med en historisk betragtning:
18. århundrede: mennesket opdagede sit ”Jeg”og L´homme mashine førende til en frihedsstræben.
En revolution i medierne: Basis herfor: de oversanselige fænomener medfører angst, som fører til en flugt i medierne, hvilket igen fører til, at de oversanselige evner går tabt.
Tilfredshed opstår i mediernes illusion.
Der opstår en pirringsspiral: Stadig stærkere illusioner for at dæmpe angsten.
Sundhed kræver kohærensfølelse-fællesskabsfølelse.
Desuden:
Bærende sociale forhold
En vis materiel sikkerhed og vigtigst: Et levende forhold til Gud.
Computerspil har i dag en dragende virkning på unge.
Opgaver i livet udvikler nye evner. Rudolf Steiner pædagogik får elever til at brænde efter at læse, at løse opgaver, hvilket giver mod til spirituel kulturel udvikling, som igen kræver levende musik.
PCspil, den virtuelle verden forvirrer. Den har intet praktisk formål og er modpol til arbejde og leg.
Børns leg og fantasi rodfæster sig i verdenen, trænger igennem til urbilleder, og indarbejder evner, som behøves senere.
PC spil forhindrer leg og fantasi.
Computerteknologi og TV teknologi smelter sammen.
PC og spiller smelter sammen. Grafikken er tæt på fotografering. De grusomste spil er mest udbredt. Offer eller gerningsmand- afhænger af hurtighed.
Undersøgelser viser, at spilleren udvikler øget beredskab til at udøve vold. ( F.eks. massakre episoderne). Modargumentet er, at millioner spiller, men kun én dræber..
F.eks. Counter Strike. En lang række faktorer skal være til stede, men Pc-spillet er den stærkeste faktor. Uden spillet ville ingen massakre finde sted.
Det, at PC spil kan skabe mordere burde være nok til, at de ikke fandtes.
I 2. verdenskrig havde kun 15-20 % sigtet på fjende for at dræbe. Skyldtes hæmning til at dræbe.
I Vietnam-krigen udviklede militærpsykologer metoder til at ophæve denne hæmning.
USA bruger drabssimulatorer til at træne soldater og politi.
Dave Grossmann beskriver dette. Rolle spillet: MMORPG..: Massive Multiplayer Online Role Play Game.
Herefter beskriver Buddemeier World of Warcraft:
8,5mill. Verden over er registrerede brugere. Man spiller i grupper, løser opgaver, opnår point og kan stige op i 70 grader. Man har/er sin egen figur, Avatar (sanskkrit). En inkarnation af Gud på jorden. Spilleren dykker ind i den virtuelle verden som en læser i en roman. Forskellen er, at læseren skaber bogens virkelighed med egne sjælekræfter, egen fantasi. Læseren ser stadig bogen og befinder sig i den tredimensionelle verden.
Spilleren dykker ind i en fantasiverden uden at bruge sin fantasi. Den ydre ramme forsvinder på grund af billedskærmen. Fantasien bliver sanselig. Handling foregår gennem Avataren i 2 dimensioner. Kun fingrene bevæger sig og øjnene stirrer.
Den virtuelle verden tenderer til at fortrænge at fortrænge denne verden.
I den 3 dimensionelle verden kan en stol ikke pludselig forvandles til en hest som i den virtuelle verden. Det er magi, hvad der foregår på billedskærmen. Der opstår problemer med at skelne indbildning fra virkelighed.
I den 3. dimension akkommoderer øjnene. Linsen spændes og slapper af, hvilket taler til bevægelsessansen.
Normalt krydser synsakserne, og hvor det sker, er der jeg-aktivitet. Foran billedskærmen foregår en nærstirring med parallelle synsakser. Alle kræfter bruges på at opnå et mål, som er en illusion.
Hvis man i den virkelige verden skal fælde et træ, foregår der både ydre og indre aktiviteter.
Der sker både en ydre (muskler vokser) og en indre vækst (evne udvikles).
Ophold i den virtuelle verden får modsatte konsekvenser for spilleren: Muskler og evner svækkes.
Selv om spilleren stiger i trin, kan den opnåede kvalifikation kun anvendes inde i spillet.
I aldersgruppen 12-20 år, hvor mennesket skal udvikle følelser og beherske dem, sker der en svækkelse af fantasien, af koncentrationsevnen, af sociale evner og af jeg-sansen (som ikke kan øves). Fascinationen er stærk og får lov til at være det, fordi menneskets midterste del forstyrres og kobles ud. Tanke, følelse og vilje splittes ad. Jeg-kraften, som skal sammenholde dem, er ikke til stede.
Spilleren lokkes til at dræbe hurtigere og hurtigere. Spilleren suggeres til at blive helt: ” Det jeg gør, må jeg ikke føle”. Jeg´et er ikke delagtigt.
Alene i Tyskland har børne-unge terapeuter opgjort, at 1,5 millioner børn er afhængige af spil.
I ego-shooter? spillet, byttes spillerens jeg ud med et trylle-jeg. (Avataren).
Astraliteten forbindes med et ”kunstigt jeg”. Derved fortrænges det reelle jeg, og der opstår afhængighed.
Helbredelse af denne form for ”ludomani” er sværere end helbredelse af afhængighed af stoffer.
Hjerneforskeren Gerhard Hüter:
Anstrengelserne i spillet skaber stærkere veje (baner) mellem forskellige synapser, hvilket optimerer hjernen ensidigt på grund af dens neuroplasticitet. Hjernen dannes efter den måde, den bruges på, hvilket betyder, at ydre opgaver ikke længere vil kunne klares.
Områder af hjernen, som skal vurdere følger efter handling, udvikles ikke:
Disrupted Brain Disorder.
F.eks. anstrengelse i cello spil, vil danne mere kompliceret struktur.
Modbevægelsen til spilindustrien er meget lille. Kulturelt støttes spil og opfattes som kunst på lige fod med film. Man ignorerer de mange afhængige. Ignorerer det øgede voldsberedskab, de drastisk dårligere skoleevner. Eleverne har problemer med langtidshukommelsen.
Ved virkelig leg drejer det sig ikke om at nå noget. Barnet forbinder sig med omverdenen.
Ved PC spil træder barnet ud af verden og ind i afhængighed.
Buddemeier nævner, at der findes mindre dårlige spil, men det er blevet en vane, at kalde spil for leg. Almindeligt fodboldspil er f.eks. ikke leg!
World og Warcraft holder ikke ualmindeligt spillere fangne i 20 timer om ugen. Lig med et halvt arbejdsliv! Arbejdsløse spiller i endnu længere tid.
VIRREAL: Udtryk som er opstået, fordi mennesker ikke kunne skelne mellem virtuel og real:
I den virtuelle verden ser ingen. Der er muligheder, men de er ikke reelle.
En virtuel stjerne kan ses på skærmen, men har ingen reale virkninger.
Den virtuelle verden er et tilsløringsbegreb. 3 dimensioner afledes systematisk til 2 dimensioner. Der findes ikke rum i den virtuelle verden. Rum og tre dimensioner er nødvendigt for menneskets udvikling.
En glemt faktor er den beredskabsvold, som stiger på grund af rock musikken. Især hvis teksterne opfordrer til den. Rolling Stones: Sympathy for the Devil. Beatles: Revolution 9… Hvis den spilles baglæns er teksten: Turn me on dead man.
Endelig ved vi ikke, hvad vi optager ubevidst fra film og TV.
19.10.2008
De tekniske medier fremskynder Jordens ældningsproces.
Ifølge Rudolf Steiner har mennesket som opgave at hindre for tidlig aldring.
- Ligene forynger jorden idet substanser, som er blevet gennembearbejdede af jeg´et forynger jorden.
- Ved biodynamisk dyrkning levendegøres planterne, hvilket igen forynger jorden. Rudolf Steiner håbede, at flere områder skulle dyrkes biodynamisk.
- Tankerne kan gøre jorden yngre gennem en belivelse af det fysiske og æteriske.
Med 28 års alderen afsluttes ungdomskræfterne og overskuddet af vitalkræfter. Den åndelige aldringsomsorg bør starte herefter. Sker dette ikke, risikerer vi at se levende lig vandre omkring.
Tænkningen skal være virksom i modsætning til ”spejltanker”.
Hermed menes ærefrygt og imagination. At f.eks. betragte et træs årsrytme, er virksomme tanker.
Herved forbinder vi os med kosmiske kræfter i naturen.
”Spejltanker” er f.eks. at stirre på en film, som viser det samme.
Jorden aldres for tidligt på grund af ”spejltanker” og mangel på virksom tænkning.
Internettet har affinitet til ”det onde”. På den baggrund op står kriminalitet. Eks. Herpå er ” Nigeria brevene”. Hvor mennesker verden over blev bedraget og manipuleret. På nettet kan man være anonym.
I den 3. dimension bliver man hele tiden korrigeret. Selve livet korrigerer.
Tærskelvogtere findes ikke på nettet.
Nye medier kræver nye evner, må udvikles, kan læres. Tænkningen bliver egoistisk, hvis man ikke passer på. Problemerne opstår, hvis sjælelige behov tilfredsstilles via nettet. Kohærensfølelese ikke til stede. Maskinen kan ikke slukke sig selv.
Det er kosmisk vilje, at gnomen holder sammen på stenen. Unge bliver bange for elementarvæsenerne. Når den kosmiske vilje trækker sig, overtager ligene skaberrollen, og bevidsthedssjælen trækker sig og ”frysetørres”
Rudolf Steiner pegede på, at film får æterlegemet til at stivne, hvilket medfører træthed.
6 milliarder mennesker beliver Jorden. Men når mange er længe på nettet, stivner de virksomme tanker, og Jorden trættes.
Vi har ansvar for jorden. Såvel Internettet som fjernsynet begår ”æterrøveri”.
Greenpeace risikerer liv, men tænker ikke spirituelt. ” Omverdens beskyttelse” s tanker må uddybes.
Eks. Jochen Bockenmühl: Overskud af kimkræfter nødvendige for kommende kosmos.
I onlinespil opstår klaner (grupper), hvor tankerne ikke er individuelle. 75 % har virkning på det virkelige liv. Forpligtigelser i den virtuelle verden bliver lige så store som i det virkelige liv. De virkelige forpligtigelser bliver mindre vigtige. Der opstår konkurrence imellem den virtuelle og den reelle verden. Der findes i dag professionelle spillere.
Den virtuelle verden minder spilleren om den åndelige verden.
Niels Henrik Nielsen: Rudolf Steiners (RS) musikanskuelse.
Hvad har RS sagt offentligt, hvad står der i hans skriftlige værker?
“Goethe als Vater ein neues Ästetik.” I al natur ses en evig gentagelse=Verdendsånden.
Kunstneren ser urbillederne i naturen og flytter den i kunstværket op på et højere trin.
Eks. Emil Nolde: Blomsten i kunstværket er mere åndelig end i naturen.
Van Gogh: Maler i hvirvlerne det åndelige i luften.
Kunstneren forløser fra det ydre i verden.
Har musikken forbilleder i naturen?
Goethe: Musikken, form, indhold og udtrykket kommer fra det indre i mennesket.
Fra 1888 og 33 år frem er komponisten fortsætteren af det åndelige. Komponisten forløser det åndelige fra det indre.
Wagner, Nitze, Arthur Schopenhauer diskuterer, hvad musikken skal udtrykke.
RS beskriver ud fra teosofien en åndelig, sphæisk musik som udtryk for verdensviljen.
Indviede ser og hører urbilledet af alt. Efter inspiration begynder urbillederne at klinge sammen til spæremusik, som gennemtrænger alt, og herfra opstår rytme og melodi.
En ikke indviet oplever kun fragment heraf, når han sover. Om natten stiger jeg´et og sjælen ind i den sphæiske musik, som fornyer legemligheden.. Dette er muligt, fordi legemet er skabt af åndelig musik i den åndelige verden. (Geheimwissenschaft).
Gennem flere jordskifter harmoneres vi af åndelige rytmer. Det kosmiske åndedrag gøres mere og mere inderligt. Den strømmende musik bliver blodet. Bevidstheden om det forsvinder mere og mere, og musikken bliver inderlig i os.
1910. Von Seelenrätseln: Det tredelte menneske:
Nerve/tanke, rytmiske/føle, stofskifte/vilje.
Musikoplevelsen er dannet og opstår fra det rytmiske system.
Gennem nervesystemet opstår forestillingen. Hjernevæsken hæves og sænkes i takt med åndedrættet. Således mødes forestillingen det rytmiske., hvorved der opstår en musikalsk oplevelse.
Det, der kommer udefra møder den åndelige musik i os, og oplevelsen afhænger af, hvordan det indre og ydre forholder sig til hinanden.
De store komponister var indviede. De havde den sphæiske musik med i bevidstheden.
F.eks. Schubert: Komponerede 7 timer efter at være vågnet om morgenen.
Komponisten frigør den indre, åndelige musik gennem jeget under skabelsen. Frigørelsen kan kun ske via den levende musik.
Indstudering af musik fører fra forestilling til oplevelse.
Musik via mikrofon til højtaler, eller fra plade til højtaler sker uden individuel jeg-aktivitet.
At lytte til en plade via en højtaler svarer derfor til at spille et computerspil eller at se fjernsyn.
Der sker ingen individuel kreativitet, intet jeg-møde.
Åndelig verden
/
\
Tilhørerß--------------àMusiker
Bewusstsein. Leben und Form 1903/4.
Inge Schøler Christensen
Høresansen.
Er med til at danne bro til omverdenen. RS: Med hørelsen kan vi høretings væsen. Slår man på træ, giver det forskellig lyd alt efter kvalitet. Vi hører ind i princippet, som har skabt træet: Klangæteren.
Maskinlyde og støj er helbredsskadende.
Høresansen danner også bro til den indre verden. Man kan lytte til en ”indre stemme”. Kan denne opfattes som fremmed, er der tale om sygdom. (Skizofreni.)
Hørelsen er en jeg-sans. Man kan f.eks. høre på skridt, hvem de tilhører.
Øret er et refleksapparat. Kaster noget ind i indre oplevelse.
Det akustiske fænomen forsvinder, så æterisk oplevelse frigøres.
I dag har vi svært ved at høre, om det hørte er originalt eller kopi. Mennesket bekymrer sig ikke om det. I dag anvendes forstærker og højtaler, selv om det ikke skulle være nødvendigt. Kan opfattes som en svælgen i egen nydelse. Vi er på vej mod en teknisk dobbeltgænger.
I dag eksisterer ”social tunghørhed”: Man kan ikke ”efterhøre” hvad der f.eks. bekymrer en anden.
Som vejrtrækningen i det midterste menneske forplanter sig til rygmarvsvæsken, forplanter svingningerne i mellemøret sig til væsken i det indre øre.
Højere, hurtigere og kraftigere lyde som i dag, får sansecellerne i mellemøret til at gå til grunde.
Musikere må således have hørebeskyttelse..
Jacob Bønløkke:
Elektronisk Isenkram.
Membran(er) i mikrofonàmembran(er) i højtaler ved hjælp af induktionsstrøm.
Fysisk gengivelse er i dag perfekt. Svageste led afgører kvaliteten.
Historisk gennemgang fra Edison til digital gengivelse.
I dag kan mange informationer gemmes i den digitale teknik. (Binært system).
Aflæsning ved hjælp af laserlys, som ikke kan slides. Ingen aftryk i det fysiske.
En elektrisk tone gøres ren på 4 måder: Ved ansatsen, i overtoner spektret, ved intensivering og i afslutningen.
Herved kan instrumenter gengives kunstigt.
Elektronisk musik kræver lydgengiver (Sound defuser).
Musikeren bliver lig med teknikeren.
3 måder at spille musik på:
1: Klassisk – akustisk.
2: Optaget og lagret for at blive gengivet = illusion.
3: Kunstig musik. Skabt elektronisk.
En klassisk musiker spiler med rummet. Elektronisk musik skabes i et dødt rum.
Heinz Buddemeier:
Synssansen.
Et objekt fikseres med øjnene, før det når bevidstheden. Øjnene sakkaderer. (Bevæger sig lynhurtigt mellem fiksationspunkter).
”Omkreds-jeget” erfarer objektet før hjernen gør det bevidst. Omkredsen spejles til bevidstheden.
Ved stirren på en skærm, er der ingen sakkaderende bevægelse af øjnene.
Ved de punktvise billeder på ældre skærme og tv apparater, tvinges man til at se, hvad der vises, hvilket passiviserer jeget.
Der vises ikke et helt billede af gangen som ved film og plasma, hvor man ser det, man vil, og hvor øjnene sakkaderer.
I vores tid samarbejder flere ting om at dæmpe jeget:
Junkfood, gift (inklusiv konventionel kemisk medicin), og massemedierne.
Mekanikkens love virker ved indgriben af ahrimanske elementarvæsener.
20.10.2007
Sammenfatning:
Mange mennesker ved ikke, hvorfor de er i verden. De mangler idealer. Den kunstige verden har mulighed for at fortrænge den virkelige verden. I den virtuelle verden kan Karma ikke nå én!
Den skabende vilje er ved at trække sig tilbage. Mennesket må bevæge sig. Den virkelige verden korrigerer. Det onde i mennesket dæmpes af den levende musik. Den virtuelle verden gør det modsatte. Skabende gudskræfter spiller sammen i sphæisk musik. Musikeren kan huske natlige oplevelser fra søvnen. De, som interesserer sig for åndsvidenskab, har det hele ubevidst.
Mødet – det ydre møder det indre og fører til erkendelse og oplevelse.
Høresansen, synssansen og gangen hører sammen med jeg-sansen. Ved social tunghørhed hører man, men man forstår ikke meningen.
I dag er det den gængse opfattelse, at ørets opgave er forarbejdning og lagring. Alle sanser anses for at være subjektive. Hvert menneske skaber sin egen verden. Det er stadig den gængse opfattelse.
Men: ifølge Frihedens Filosofi: Det er en illusion, at mennesket kan lave sin egen verden med hjernen.
I skabelsesprocessen, da træ og sten blev dannet, dukkede klangæteren ind. Varme-, lys-, livs-, kemisk- og klangæter står bag den indre opbygning. Sansning af omgivelserne giver genklang i os, hvorved vi kommer til bevidsthed.
Klarsyn kræver udviklet jeg-bevidsthed.
Højtaleren forvandler elektroakustisk, udgør et filter.
Den udelukker det åndeligt/sjælelige og tilføjer det luciferisk/ahrimanske.
Elektricitet = sammenpresset lys ( luciferisk)
Magnetisme = sammenpresset klangæter (ahrimansk)
Vi er på vej ind i Sorats rige. Den ny energi: mobiltelefoner = sammenpresset livsæter.
Ved saglig information bliver disse energier vore tjenere.
Ellers lurer de på at tage magten. Det menneskelige sis væk.
Vi har behov for anden form for teknik.
Vi har behov for at styrke jeg´et. Viljen skal ind i jeg-tænkningen.
Dette kan opnås gennem koncentrationsøvelser. Som den hvor bevidstheden føres tilbage til blyanten (RS: Hvordan man opnår erkendelse om den åndelige verden).
Det er en falsk teori, der er opstået, at hørelsen fungerer på samme måde som en mikrofon. (Helmholz 19 årh.).
Musikeren i dag tilpasser sig pladens udgave.
Naturvidenskaben tager kun det op, som kan måles og vejes.
Hans Erik Deckert.
Gennemgang af forskellige komponister, dirigenter og musikeres udtalelser og meninger om emnet.(Stikord frit efter hukommelsen.)
Mere og mere gennemstrømmes af maskiner.
Stockhausens sønner gik på Rudolf Steiner skole.
TV i Tysklands 3.rige blev åbnet af Hitler.
Elektronisk musik er overmenneskelig.
Wilhelm Fuhrwengler: Plader er som destilleret vand.
1931: Stor debat: Levende eller mekanisk musik.
Debussy: Advarede mod tab af kræfter ved indspilning på plade.
Celibidache: Ønskede ikke plader indspillet.
Pianisten Glenn Gloud ønskede ikke optagelser frigivet før efter sin død
Niels Henrik Nielsen
Menneskets udvikling. Sammenhængen mellem musik og skolingsvej.
Ludvig Büchner, 1855: Kraft und Stoff. Banal og filosofisk materialist. Mennesket som maskine.
Mennesket som dyr og biomasse.
Ånd, sjæl og tanke = stof begavet med kraft. Intet stof uden kraft. Ingen kraft uden stof.
Selvbiografi: Livets glødende jern får os til at løbe i evige hjul, uophørligt drejende og dog ubevægelig, indtil vi falder i den grav, vi selv har gravet.
1910 opdagede man Haleys komet. Kometer har forskellige opgaver, har åndelig indflydelse på menneskeheden.
1779, 1830: Dens opgave at danne nye organer i hjernen, så mennesket kunne tænke materialistisk.
1935: Banal materialisme blev stærk.
1910: Haleys mission er slut. Hvis dens indflydelse ikke stopper, forfladiges menneskeheden.
Nu bør den vise sig igen. Den spirituelle udvikling er på vej.
1986: Kom den igen. På en anden måde? Blev svagere, løb omvendt.
1954: Single vinyl plade opfundet. 12. april 1954: Blev rockmusikken født: Bill Haley and his Comets. 15 mill. Eksemplarer: Rock around the clock.
( Som Ludwig Büchner: evigt løbende rundt i hjulet.)
I musikken: For første gang overtog en hvid den sorte musiks betoning.: En to tre fire...
Rytme, som er knyttet til individuel sjælelig aktivitet, bliver erstattet af takt, som er knyttet til kollektiv forfladiget sjælelig aktivitet.
Et menneske i harmoni med bevaret moralitet og bevidsthed har i gennemsnit en rytmisk vejrtrækning/puls: 1: 4
Blodet ”beåndes”, når det passerer lungerne.
I dag findes ofte forholdet: 1:5 eller 1:6, som afspejler en øget aktivitet i stofskifte/lemmesystemet:
Egoisme bundet til drifterne.
Forholdet 1:2 eller 1:3 afspejler øget nerve/sanseaktivitet:
Egoisme bundet til tænkningen.
Egoismen fører til, at moralitet og samvittighed forsvinder.
Det fysiske og det sjæleligt/åndelige skilles fra hinanden.
I Apokalypsen beskrives, hvordan de ydre og indre drifter dominerer, så mennesket bliver dyre-lignende.
Ses på Skanderborg rockfestivals logo: Walther.( Guitaren er placeret, så den er fallos lignende, og der ses på plakaten en tegneserie, som beskriver, hvordan mennesket gradvis mister den oprette stilling til den foroverbøjede abelignende stilling).
”Vi har fundet en musik, hvormed vi kan beherske Amerikas ungdom.”
Tempus perfektum er guddommelig.
Tempus imperfektum er menneskelig.
Filmmusik er i dag ofte rockmusik (actionfilm).
Der er endnu meget moralitet, der kan nedbrydes. Samtidig opstår flere og flere sjælssygdomme: Tungsind, depression.
Heinz Buddemeier:
Kosmisk ernæring:
Kosten giver varme og energi til hjerne og nerver. Resten opbygges af kosmisk ernæring.
Pfeiffer: På den anden side af tarmvæggen er vævet ikke længere artsbestemmelig.
Ernæringen kommer ind via sanser og åndedrag.
Når sanserne er rettet imod medierne, kan eget væv ikke opbygges.
Dårligt åndedræt får konsekvenser for den kosmiske ernæring.
Gennem os må det åndelige komme til syne i det fysiske.
En vandring i naturen hver dag giver kosmisk ernæring.
Selv i det antroposofiske arbejde arbejde, ved man det ikke.
Mennesket bliver efterhånden, som det tænker.
Jorden har brug for at mennesket spiser.
Transhumanisme: Postmoderne humanisme og eventyr:
Chips i mennesker osv. Robotter.
Evolutionen løsner sig fra mennesket og går videre til robotter.
I cyberspace sker udviklingen via maskiner. Kunstig intelligens.
I second life opgives liv her og livet fortsætter i den virtuelle verden.
I den verden er personen faldet ud af den reelle udvikling.. Er gået over tærsklen uden at møde tærsklens vogter, som er ubehagelig. Der resterer en frygtelig angst for den åndelige verden.
Den virtuelle verden ligner den reelle, er mere behagelig.
Motivet er forvandling, emersion (dåb, Avatar og selskab med andre).
Men der er tale om 2 dimensioner, fantasi og forførelse.
Æterlegemet stivner.
21.10.2007
Heinz Buddemeier. Elementarvæsener.
Elementarvæsener skal langsomt overtages af mennesket.
Buddemeier har i Nordtyskland besøgt et ægtepar, af hvem kvinden, Virena samtaler med elementarvæsener. På stedet er en husånd: Müller, da stedet tidligere var en mølle.
Samtalerne er begyndt at blive offentliggjorte. Antroposoffer vil kalde dem atavistiske.
Væsenerne står nær ved ærkeenglene.
De har et æterisk begrebssprog, som oversættes.
Hun er helt vågen, holder mange pauser og bliver træt. Mange svar vedrørende medier:
Fjernsynet imiterer inspiration, intuition og imagination, og netop derfor forhindres disse.
De unge bliver hyperaktive og farer omkring. Medierne er en viderefortsættelse af fascismen. Et stort sort væsen stjæler udviklingstid. Virena kan se det. Det samme væsen, som førte Hitler.
Væsenet ændrer sig og bliver mere kompliceret.
De åndelige væsener siger, at det er Nordisk keltisk Mytologi, som står bag de hyppigst sete film som Ringenes Herre, Star Wars, Harry Potter og Tolkien.
I Midteuropa var den nordiske mytologi gjort uanstændig, hvorfor den blev spist af Natisva.
Hvis bevægelseskunsten, eurytmi, var udbredt, ville der ikke være behov for film.
Men vi må ikke tænke sort/hvid. Nordisk Mytologi er vore rødder, så vi har brug for den.!
Hvornår er mennesket mediekompetent? For at undgå tidlig medieabstinens?
Efter Rubicon, hvor barnet har udviklet sin fantasi. Starter barnet før, truer afhængigheden.
Sanseaktivitet og åndedrag er kosmisk ernæring. Legemet opbygges af kosmisk ernæring. (Æterlegemeernæring).
Hvad sker der, hvis man vedvarende sidder foran TV ---Æterlegemet udtørres!
Foran TV sker der intet møde. Man lever kun i hovedet! Ingen sjæl, ingen begejstring.
I rørbilledskærmen oplyser katodestråler punkter.
Vakuum tiltrækker Ahriman. Der dannes et fantomlegeme, projektionsbilleder som er fysiske men ikke materielle.
. Katodestråler efterlader ikke ingen materielle spor.
Computerspil er holografiske. Giver indtryk af at møde rigtige mennesker.
Uden anstrengelse identificerer spilleren sig med fantommennesket, da jeget ikke er til stede.
Men bag kulisserne foregår også kampe! Fladskærmen, hvor alle punkter oplyses på én gang, er en Michaelisk impuls. Her snydes øjet ikke til at tro, at det ser på ét billede. Det ser faktisk på ét billede af gangen, som på billeder fra en filmspole.
Den virtuelle verden gjorde Virena bange.
Alle har Kropselementarvæsener, som koordinerer alle funktioner i kroppen.
Jeget, Ahrimans dobbeltgænger, og skytsenglen.
Når jeget er væk, gør kropsånden, hvad Ahrimans dobbeltgænger vil.
Hvis mennesket står under skytsenglen, sker der ikke noget.
Skytsenglen beskytter, hvis mennesket er religiøst forbundet, hvilket holder mennesket sund.
Trangen til at være sammen med andre, får mennesket, eleven, den unge til at give efter for sansedriften ved computerspillet.
Under spillet forsvinder de højere væsensled, og Asuras (sol dæmonen) henter en del af jeget.
Kommer som gribbe og griber ind i underbevidstheden.
Hjernen er ”død” uden jeget, så Asuras kan komme til.
De unge vil også virkeliggøre de åndelige billeder, hvilket kan føre til, at de går amok.
De mærker, de er tæt ved inspiration og intuition, men den forsvinder for dem.
Pressen og medierne lever af de skandaler, som opstår. Disse er også forårsaget af elementarvæsener.
Det hjælper ikke at forbyde spil. De vil blive mere interessante.
Folkeånden kan gribe ind, når der indtræder uret, hvilket bliver en hjælp til forældrene.
Udviklingsmæssigt er vi på vej til Jupitersphæren, men befinder os stadig i bevidsthedssjælens tidsalder. På Jupiter findes ikke materie mere.
Der skal opmuntring til, for at vi kan komme videre med udviklingen.
Hvor megen teknik kan menneskeheden tåle?
Elementarvæsenerne inspirerer musikerne.
Det er nådesløst anstrengende at være klartseende.
Odense 14. august 2008
Personligt har jeg haft vældig meget ud af dette stævne. Visse steder har jeg sikkert misforstået noget, jeg er ikke selv udøvende musiker, men jeg har tænkt meget over og har følt efter, når jeg selv har sunget i kor og i kirke, har hørt levende musik og sang med og uden forstærkning, har lyttet til CD og radio musik, klassisk eller rytmisk, har set film i biografen og i TV, og frem for alt har set min søn spille computerspil. Hvilken fordybelse, hvilken forståelse, hvilken verden, der har åbnet sig.
Jeg har kunnet kombinere det med mit tidligere antroposofisk medicinske arbejde, mine tidligere antroposofisk musikpædagogiske kurser med Michael Deasent Barrow i 1991 og 1992, jeg kan bruge det diagnostisk i mit videre arbejde som børne-ungdomspsykiater, kort sagt: Tak for et meget spændende stævne! Jeg kan varmt anbefale fortsættelsen d. 14. 15. og 16. november 2008.
Marianne Schønemann